کد مطلب:289136 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

اقامتگاه قائم در غیبت کبری
از روایات معصومین علیهم السلام استفاده می شود كه امام قائم (عج) هم اقامتگاه مخصوص و هم همسر و هم فرزند دارد.

در مورد اقامتگاه آن حضرت و فرزندان و بستگان و یاران مخصوص، چندین مكان مانند: مدینه، دشت حجاز، كوه رضوی، كرعه، خرابات، سرزمین های دور دست، جزیره ی خضراء و... گفته شده است. همچنین آن حضرت همه ساله در مراسم حج شركت می كند. («بحارالانوار»، ج 52، ص 151)

امام هادی علیه السلام در باره ی اقامتگاه قائم (عج) فرمود: «حضرت مهدی (عج) و فرزندانش در جزیزه هایی بسیار بزرگ و پهناور در دریا زندگی می كند و عدد شیعیان آنجا بسیار زیاد است». («اثباة الهداة»، ج 7، ص 58)

آنگونه كه از داستان مفصّل و معروف «انباری» بر می آید، «جزایر مباركه» از اقامتگاههای قائم (عج) است. این جزایر شامل پنج جزیره به نامهای: مباركه، زاهره، صافیه، ظلوم و عناطیس است كه همگی مسلمان و شیعه هستند، و بر آنها پنج نفر از فرزندان حضرت صاحب الزّمان (عج)، حكومت می كنند كه نامهای آنها طاهر، قاسم، ابراهیم، عبدالرحمن و هاشم است. (خلاصه ی داستان انبار در كتاب «اثباة الهداة»، ج 3، ص 579، نقل شده است)

«بَلَد مهدی»، یكی دیگر از اماكن سكونت حضرت ولی عصر (عج) است. «بَلَد مهدی» شهری نیكو و محكم است، كه آن را مهدی فاطمی بنا كرده و برای آن قلعه ای قرار داده است. («العبقری الحسان»، ج 1، بساط 3، ص 58)

در آخرین مطلب از باب هفتم كتاب «نجم الثاقب»، اینگونه آمده است:

«مسكن آن جناب (حضرت قائم (عج)) در جزیره ی خضراء است، در بحرابیض، از جزایر خالدات مغربیّه، معروف به خرابات، بركوهی كه در دو فرسخی این بلده ی مباركه است و سایر جزایر مثل علقمیّه و ناعمه ی مباركه و صالحیّه و بیضاویّه و نوریّه كه حاكمند در آنها امرای آن جناب كه از فرزندان اویند:

وَ اِذا ارَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیماً وَ مُلْكَاً كَبیراً. (انسان/20)

: (و چون آن جایگاه نیكو را مشاهده كنی عالمی پُر نعمت و كشوری بی نهایت بزرگ خواهی یافت.)

از بررسی مجموع احادیث استفاده می شود كه حضرت مهدی (عج) اقامتگاه و فرزندان بسیاری دارند كه همه از اولیاء و صُلَحا و شرفا هستند، امّا سِمَت امامت ندارند، كه امامت منحصر به دوازده معصوم است و جایگاه واقعی آن حضرت بر همگان پوشیده است.

رجوع شود به واژه: همسر قائم (عج)